De mooist Mazda livery allertijden

Mazda is een merk die je niet gauw koppelt aan sportief en racen. Het is een merk waar jouw opa en oma in rijden of het is je eerste auto die meer dan 20 jaar oud is. Dat Mazda een zeer unieke racemonster heeft gebouwd weten weinig mensen. In 1990 debuteerde de Mazda 787 tijdens de 1000km van Fuji. Wat deze livery zo mooi maakt en wat de auto zo uniek maakt zal ik verder in dit artikel uitleggen.

Group C

Om een beeld te schetsen nemen we jullie mee naar het jaar 1982. In dat jaar introduceerde de FIA een nieuwe race klasse genaamd ‘Group C’ speciaal voor sport raceauto’s. De klasses Group A (touring cars) en Group B (GT’s) bestonden al en een nieuwe, nog snellere klasse was geboren. Veel prominenten merken deden mee aan deze klasse en de FIA zag de waarde van deze klasse groeien. Er is zelfs een moment sprake geweest dat de Group C klasse de Formule 1 zou gaan overtreffen. Niet gek als je bedenkt dat in de begin jaren de klasse net zo populair was als de Formule 1. In 1990 debuteerde ook Mazda in deze klasse.

Mazda 787 (B)

Wat maakte de Mazda 787 nou zo’n bijzondere auto? Het was in ieder geval niet de snelheid over 1 ronde, daarin werden ze overklast door nagenoeg heel het veld. De betrouwbaarheid van de auto zorgde ervoor dat de auto zo uniek was. De betrouwbaarheid van de Mazda kwam uit de zogenoemde wankelmotor. Een bijzondere motor filosofie die tot op de dag van vandaag nog steeds zeer uniek is.

Livery

De livery springt er enorm uit. Een groen-oranje basis die als het ware in een ruitpatroon over de auto is gelegd. Door de wankelmotor van de auto en het geluid dat daar uit voort kwam is daar een waar kunststukje ontstaan. De kleuren combinatie is ook eentje die je niet vaak tegenkomt op raceauto’s wat hem tegenwoordig nog steeds heel herkenbaar maakt. Dat blijkt uit het feit dat dit bedrijf, Keppninni, zelfs telefoon hoesjes heeft ontworpen op basis van deze livery.